Mellan 10–16 juni ställer vi till med ett rekordstort firande på hundratals barer runt om i landet
 
historia_aperollogo.jpg
 
 
 

I början av 1900-talet ärvde bröderna Barbieri ett familjeföretag av sin far, vilket blev starten till Aperol. Följ tidslinjen för att ta del av Aperols spännande historia under de 100 år som drycken har funnits.

 
bg_1.jpg
 

1912–1919 Aperol grundas

År 1912 ärver de italienska bröderna Luigi och Silvio Barbieri ett familjeföretag av sin far. Under sju år arbetar och experimenterar de med vad som ska komma att bli en aperitif med namnet Aperol.

 

 
1912_1919.jpg
 

1919–1930 Aperol lanseras

Precis efter första världskriget, år 1919, lanseras Aperol i Italien. Drycken blir snabbt populär runt om i landet. Framförallt bland unga vuxna, som dricker den i sociala sammanhang.

 

 
1919.jpg
 

1950–1960 Aperol Spritz blir till

På 50-talet skapas den numera ikoniska drinken Aperol Spritz. Drinken är gjord på Aperol, prosecco och soda och når snabbt popularitet i Italien. Aperol lanserar även sin första tv-reklam ”Il Carosello”. 

 
1950-1960.jpg
 

1980–1990 Kreativ kommunikation

Under 80-talet börjar Aperol genomföra kreativa kommunikationskampanjer och når ut till en bredare internationell målgrupp.

 
1980-1990.jpg
 

2000–2008 Aperol Spritz tar sig (vidare) ut i världen

Aperol bestämmer sig för att få ut Aperol Spritz i världen. För varumärket Aperol används konst, mode och livsstil för att nå ut. Insatserna ger resultat – Aperol och Aperol Spritz blir ännu mer populärt i Italien och även runt om i världen.

 
2000-2008.jpg
 

2009–2011 Aperol kommer till Sverige

Aperol lanseras i Sverige och blir snabbt populär runt om i landet. 2010 såldes 100 liter Aperol och åtta år senare, 2018 säljs 240 000 liter, enbart i Sverige.

 
2009-2011_2.jpg
 

2019 100-årsjubileum

År 2019 firar Aperol 100 år och ställer till med jubileumsfiranden världen över. I juni firas det stort i hemlandet Italien, på Venedigs gator och torg. I Sverige firas Aperol på ett hundratal barer runt om i landet.